Skal EU bestemme alt?

Jaleh Tavakoli
Ballerup Bladet: 16-05-2009

Vi mener ikke, at EU skal bestemme alt! En af grundene hertil er, at EU er for langt væk fra almindelige menneskers hverdag, selvom beslutningerne påvirker vores hverdag. For selv journalister, hvis job det er at sætte sig ind i komplicerede sager og systemer er stået af. Derfor mangler vi selv i en EU valgkamp en generel debat om EU i medierne.

I Folkebevægelsen mener vi at internationalt forpligtigende samarbejde er nødvendigt i en globaliseret verden. Hvis vi vil klimaet det godt og hvis vi vil løse verdens konflikter skal vi samarbejde. Dog er EU uambitiøs og præget af grundlæggende forkerte prioriteringer.
EU er uambitiøs og vil kun reducere 20 % af CO2 udledningen, selvom FN's klimapanel siger at en 40 % reducering er nødvendigt.
I EU købes og sælges desuden de CO2 kvoter som vi fx i Danmark sparer, og derudover køber man i de rige lande de fattigere landes ikke brugte kvoter.
Vi er fyldt med pesticider, E - numre og kemi. Der er kræftfremkaldende og hormonforstyrende stoffer i alle mulige produkter, men alligevel gør politikerne ikke noget. Hvorfor egentlig ikke? Jo, for EU vil ikke tillade forbud eller begrænsninger af disse stoffer. EU kalder det for handelshindringer og konkurrenceforvridende.
Danmark var faktisk tæt på at blive sagsøgt af EU kommissionen, da vi ville begrænse de usunde transfedtsyrer i maden.
FN har et fredspotentiale og kunne trænge til reformer og demokratisering, men det kræver at man prioriterer FN. Det er der mange der ikke gør og i stedet peger de blindt på EU som fremtidens fredsprojekt, selvom EU verdens største våbeneksportør og laver favorable aftaler med lande som Israel og Turkmenistan som systematisk og hver eneste dag bryder med menneskerettighederne.
FN bliver undermineret fordi FN bliver glemt, og militarisering og oprustning er åbenbart det nye og morderne i EU. Samtidigt åbner Lissabon traktaten op for at kunne gå i krig uden om FN.
Så man kan spørge sig selv hvor den grønne politik og fredsviljen er blevet af i visionerne om en globaliseret verden.