Ønskes: En bedre beskæftigelsespolitik

Mette Hedegaard
Ballerup Bladet: 13-08-2013

Ballerup har ikke noget beskæftigelsesudvalg. Det har den siddende kommunalbestyrelse for længst nedlagt. Det betyder, at sager om arbejdsløshed og beskæftigelse løses i økonomiudvalget. Dette er om noget et vink med en vognstang om, at Ballerup i lange perioder kun har haft øje for de muligheder for ledige, som umiddelbart giver tilskud fra staten. I Enhedslisten mener vi dog, at ledighed og beskæftigelse er så væsentlige emner (ikke mindst for de ledige selv), at vi vil arbejde for, at beskæftigelsesudvalget genoprettes.

Vi vil have et udvalg, der kan udvikle en god beskæftigelsespolitik og, hvor man ikke er bange for at finde nye veje til beskæftigelse og ud af ledighed – i samarbejde med de ledige selv!

Enhedslisten ønsker et 360 graders eftersyn af kommunens samlede beskæftigelsesindsats, hvor de ledige skal være med til at vurdere og evaluere de tilbud, Ballerup Kommune giver. Som tidligere ledig i Ballerup OG som medarbejder i jobcentret, har jeg personlige erfaringer med de kurser, som Ballerup tilbyder ledige. Kurser som i bedste fald er virkningsløse, men dyre og i værste fald er decideret farlige for sjælen. Der er i dén grad brug for fornyelse, innovation og mere respekt for mennesker i Ballerups beskæftigelsespolitik.