Enhedslisten og dagpengene

Jens Wenzel Andreasen
Ballerup Bladet 10-11-2014

Jørgen Flyr spørger den 27. oktober til Enhedslistens vilje til forandring, når det gælder dagpengereformen.

Enhedslisten kæmper for at rulle forringelserne tilbage, som rammer hårdt i hele landet, også i Ballerup.

Den 4. november har vi i Folketinget stillet forslag om at halvere genoptjeningsperioden for dagpenge til et halvt år. Forslaget fik denne gang opbakning fra både SF og DF, så det havde faktisk kunnet lade sig gøre at skabe øjeblikkelige forbedringer, hvis blot de 47 medlemmer af den socialdemokratiske gruppe havde trykket på ja-knappen. Kun et enkelt socialdemokratisk medlem – Jan Johansen – gik med os.

Lokalt har vores kommunalbestyrelsesmedlemmer i Ballerup Kommune, Mette Hedegaard og Muhammed Ali Abbasi fået sikret en umiddelbar nødhjælp til de udfaldstruede i Ballerup, som står til at miste deres dagpenge i de kommende måneder, ved at sikre oprettelse af flere job med løntilskud.

Vi har viljen, både lokalt og i Folketinget. Men, som Jørgen Flyr rigtigt siger, så har vi brug for et klart folkeligt mandat for at kunne tvinge de nødvendige ændringer gennem, efter et folketingsvalg.