Har vi borgerinddragelse i Ballerup?

Af Mette Hedegaard, folketingskandidat for Enhedslisten

Læser man Ballerup Bladet kan man ikke undgå at blive opmærksom på, at der rundt omkring i kommunen verserer en række sager, hvor borgerne føler sig tromlet, overhørt og forbigået i beslutninger, der har betydning for deres boligområde, foreningsaktiviteter eller institutioner. Det er vejskatten og Harrestrup Ådal blot et par eksempler på. Hver gang bystyret konfronteres med borgernes frustrationer over at blive overhørt, lyder svaret, at borgerne er urimelige og forventer at få deres vilje, hver gang, men at det ikke er formålet med borgerinddragelse. Måske vil Ove Dalsgaard forklare de forkælede og forvirrede borgere, hvad Ballerup Kommunes politik for borgerinddragelse så går ud på? Her tænker jeg ikke på de flotte plancher som dyrt betalte konsulenter har udformet med SWOT-analyser og fængende fraser som ”vi satser på mennesker”. Nej, jeg vil egentlig hellere høre, hvordan man gør i praksis.
Jeg har selv deltaget i en række såkaldt inddragende møder om lukning af vores fritidshjem. Her bestod inddragelsen i, at vi selv kunne vælge om det skulle ske med det samme eller med en tidsfrist på nogle måneder. Det er selvfølgelig et meget moderne pædagogisk greb at sige til sine børn: Du må vælge om vi skal have frikadeller eller medisterpølse til aftensmad, men mon ikke at Ballerups kompetente borgere, kunne bruges i meget større grad til at deltage i udviklingen af kommunen? Og måske burde Ove Dalsgaard og Co. Overveje om der mon er noget galt med deres inddragelse i praksis, når så mange borgere i så mange sammenhænge føler sig overhørt. Alt andet er udtryk for en magtfuldkommenhed der giver en temmelig dårlig smag i munden.