Kultur der samler

For Enhedslisten er kulturelle tilbud ikke bare noget, der skal foregå i en arena en gang om året.

Hvis det står til Enhedslisten, vil kulturlivet i Ballerup i 2020 bære præg af, at kultur er noget vi er og noget vi gør til hverdag.

Enhedslisten er imod kultur-kanoner, der dikterer hvad der er godt eller skidt.

Enhedslisten ønsker en kommune, der tør. Derfor mener vi at:

* Ballerup skal have et kulturhus, der både kan rumme de unge og gamle. Unge over 15 år skal have et sted at gå til koncerter, på café eller øve med deres bands. Kulturhuset skal være baseret på brugerinddragelse.
* Enhedslisten ønsker at anlægge en park i bymidten, fordi der er behov for et rum, hvor borgerne kan slå sig ned midt i deres indkøb, på vej hjem fra skole eller arbejde.
* Kunst og Kulturfestivals som tør satse både på unge og gamle - lige fra Jazz til grafitti, folkedans og opera. Kommunen skal kunne yde støtte til kulturarrangementer i lokalområderne.
* Økologisk gartnerpark hvor alle kan mødes om grill og bålplads.
* Vi skal både turde de små amatør-arrangementer i hverdagen og satse stort en gang i mellem med kendte navne.
* I København har bibliotekerne haft succes med at udlåne fordomme. Ballerup kan kopiere dette, så borgerne kan gå på biblioteket og låne en indvandrer, punker, murer, pensionist osv.
* Skaterbaner, klatrevægge og lignende skal være tilgængeligt til selvorganiseret sportsaktivitet.
* Kommunen skal udbygge foreningskartoteket, så borgerne ud over at se hvilke foreninger, de kan melde sig ind i, også kan komme i kontakt med foreningens medlemmer, som har særlige kompetencer: ex. Skakklubbens mester kan undervise kommunens børn i sommerferien eller den Albanske klub kan tilbyde foredrag.