Enhedslisten ind i valgkampen

Mette Hedegaard, folketingskandidat for Enhedslisten
11-06-2010

Så er valgkampen skudt i gang i Ballerup. De seneste uger har vi været vidne til mundhuggeri og litterære henvisninger i letvægtsklassen mellem SF og de borgerlige partier i Ballerup. Hvad om vi nu løfter blikket og skuer lidt fremad i stedet for? Enhedslisten har fremlagt en finansieringsplan som – i modsætning til de øvrige partier – ikke er baseret på forestillinger om såkaldte dynamiske effekter eller ideologisk felttog mod de borgere der i forvejen har det sværest. Vi behøver ikke vælge mellem VKO's såkaldte genopretningsplan eller S og SF's såkaldte fair løsning.

Enhedslisten går en helt tredje vej og peger på konkrete besparelser, der ikke rammer almindelige borgere: Annullering af motorvejsprojekter, besparelser på konsulentbistand og tropperne ud af Afghanistan. Samtidig peger vi på en række nye indtægtsmuligheder: Beskatning af multinationale selskaber, genindførelse af formueskatten, ekstra skat på indkomster over 1 mio. kr. omsætningsafgifter på aktier, bedre beskatning af olien i Nordsøen og en række andre områder, som tilsammen vil bidrage med 39,6 mia. kroner som vi kan bruge til at sikre vores fælles velfærd.
Enhedslisten melder sig hermed ind i valgkampen og vi gør det blandt andet med følgende løfter:
- Alle forringelser af dagpengesystemet annulleres. Det samme gælder de øvrige forringelser, så som angrebene på lærlinge og studerende, på barnløse par og på efterskoler, højskoler, produktionsskoler og universiteter.
- Regningen omadresseres til de grupper, der tjente mest på skattelettelser og skattestop. De højeste indkomster og indkomster fra kapital og spekulation beskattes højere.
- Der gennemføres en omfattende investeringsplan, som skaber 50.000 arbejdspladser blandt andet gennem grønne investeringer.