Enhedslisten: Flere penge til velfærd

Enhedslisten i Ballerup, Bestyrelsen v. Mette Hedegård m.fl.
Ballerup Bladet: 22-11-2011

Noget tyder på at den konservative Karsten Kriegel godt selv ved, at han er ude på tynd is, når han skriver: "Jeg tolker Enhedslistens politik sådan, at de mener, at kommunens problemer skal løses ved at hæve kommuneskatten, hvilket også vil ramme de svage." Samtidigt beskylder han Enhedslisten for at være usolidarisk. Nu kan man vel dårligt forvente, at en konservativ er specielt velbevandret i Enhedslistens politik, men vi kan berolige KK med, at Enhedslistens skattepolitik ikke vil ramme almindelige lønmodtagere – tvært imod. Modsat det Konservative Folkeparti, som modtager store summer fra erhvervslivet (bl.a. A.P. Møller/Mærsk), så repræsenterer Enhedslisten det store flertals interesser. Bare fordi man kalder sig et Folkeparti, så er man det ikke nødvendigvis. Det er vel også grunden til, at de Konservative nu er mindre end Enhedslisten i folketinget. Sådan går det forhåbentlig også i kommunalbestyrelsen efter næste valg, og det må naturligvis være dybt frustrerende for en konservativ sjæl.

I Enhedslisten glæder vi os til at tage ansvar for at genoprette velfærden, og vi ser frem til et godt samarbejde med KK om at afskaffe bureaukrati og kontrolhysteri. Vi kan passende starte med en gennemgribende revision af Claus Hjorts pølsefabrikslignende aktiveringsystem.
I Enhedslisten har vi ingen problemer med at kræve, at de rige bidrager mere til fællesskabet. Derfor vil vi beskatte bankerne og de multinationale selskaber (Nestlé, Kellogs, Q8 o.s.v.), som ikke betaler en øre i skat. Olieselskaberne i Nordsøen har tjent styrtende på de stigende oliepriser. Hvert år går det danske samfund glip af 10 milliarder kroner, pga. denne overbetaling. Disse penge skal bruges til at sikre velfærd og gode skoler i kommunen.
Enhedslisten vil ikke hæve den kommunale skat på almindelig lønindkomst. Derimod ser vi gerne, at skattestoppet på ejendomme ophæves og at grundskylden øges, fordi det vil have en god social balance, ikke mindst i Ballerup, hvor flertallet bor i lejeboliger.
I modsætning til de borgerlige, som via skattelettelser og mystiske lånetyper, har oppustet privatforbruget for de veletablerede, vil Enhedslisten sætte gang i hjulene, ved aktivt at stimulere oprettelsen af arbejdspladser, især indenfor miljø. Vi tager klimatruslen alvorligt, og satser mere på grønne skove end på guld. Derfor er vi også varme tilhængere af at kommunen arbejder for at udvikle, og ikke afvikle Grantoftegaard, som er en af Ballerups kronjuveler. Det ved alle borgere i Ballerup – måske lige bortset fra et par borgerlige sparegrise.