En aftale er ikke altid en god aftale

Søren Guts
Ballerup Bladet: 30-11-2010

Jeg skal da lige love for, at det er noget af en bandbulle, som Martin Jonassen (C) kaster over mit og Enhedslistens syndige hoveder. Jeg kan nu berolige Martin med, at det ikke står så slemt til med os, som han tror. Enhedslisten har både i folketing, regioner og kommunalbestyrelser været med i adskillige forlig. Vi ved godt, hvad det drejer sig om. Om det så er klogt, at flertallet i Ballerup har bundet sig til mindretallet er en anden sag.

Nu kommer der heldigvis snart en ny regering, der kan rette op på alle de ulykker, som VKO-styret har lavet. Også i kommunerne med det tåbelige skattestop. S og SF har lovet at tilføre kommunerne flere midler. Hvad de evt. skal bruges til, kunne da være interessant at høre.Udover sin belæring kommer Martin Jonassen også med en politisk kritik. Han beskylder os for at stå for en rekordhøj kommuneskat. Det er ikke korrekt. Modsat De konservative har vi ikke et religiøst forhold til skatter. Der kan nogle gange være behov for at sætte skatterne op, og andre gang kan de sættes ned. I stedet for de nuværende tåbelige besparelser, kunne man have hævet skatten med 275 kr. pr. måned pr. hoved. Eller man kunne have kombineret besparelser med en mindre skattestigning. Det havde efter min mening, været langt klogere, end at følge regeringens skattestop (med skattelettelser til de rigeste).