Ballerup må selv tage skraldet

Mette Hedegaard
Ballerup Bladet: 27-10-2009

Det er Ballerup Kommunes egen skyld, at vi ikke får hentet vores skrald. Kommunen burde hjemtage renovationen, og sørge for at løn, arbejdsvilkår og sikkerhed er i orden - glade skraldemænd giver glade borgere.

På den lange bane vil vi være bedst stillede, hvis kommunen indliciterede renovationen, så vi selv kan sikre renovationsarbejdernes arbejdsforhold, ikke bare for at gøre skraldemændene glade, men også fordi tømning af skrald er en utrolig vigtig service for borgerne. Jeg er sikker på, at Ballerup Kommune er kompetent nok til også at drive en renovationsforretning. På den korte bane står der en masse desperate borgere, der er ved at drukne i skrald, og så er det altså virkelig problematisk, at kommunen forsøger at finde et hurtigt fix ved at hyre en underentreprenør til den vognmand, man selv har stoppet samarbejdet med. Michael Mühring, der angiveligt skal overtage funktionen, har kørt som underentrepanør for HCS i mange år, og det giver sig selv, at det ikke er en løsning, som de konfliktende renovationsarbejdere vil se på med milde øjne. Resultatet har da også været derefter, med blokader ved forbrændingen. Borgmester Ove Dalsgaard har tidligere udtalt i medierne, at han ikke vil blande sig i en arbejdskonflikt, men han vil sørge for, at skraldet bliver tømt i Ballerup - meget priværdigt - men ved at hyre en underentreprenør til HCS har Ballerup alligevel inddirekte blandet sig, og oven i købet til fordel for arbejdsgiveren.Det undrer mig da også, at en socialdemokratisk borgmester vil tilkalde politiet for at få brudt en faglig blokade, men den må borgmesteren selv tage med sit bagland i fagbevægelsen.